
KOULUTUS- JA LUENTOTOIMINTA
Koulutan erityisesti päivähoidon, koulutoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen työntekijöitä. Kesäyliopistoissa koulutan aikuisopiskelijoita täydennyskoulutuksissa. Toisinaan työyksikön tilaama koulutusprosessi on pitkäkestoinen, esim. vuoden mittainen tai pelkästään yksittäinen koulutustilaisuus. Koulutus- ja luentotoimintani suuntautuu erityisesti
​
1) Lapsen ja nuoren terveeseen psyykkiseen kasvuun ja kehitykseen sekä kehityksen
häiriöihin ja hoitoon
2) Lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhteisiin
​
Koulutukset voivat liittyä esim. seuraaviin osa-alueisiin:
​
• Kiintymystraumoihin, niiden vaikutuksiin ja hoitoon
• Traumalapsen kohtaamiseen päivähoidossa, koulussa
tai lastensuojelulaitoksessa
• Aggression hallintaan ryhmätilanteissa ja levottoman lapsen rauhoittamiseen
• Lapsen ja nuoren psykososiaalisen kehityksen haasteisiin
• Kiintymystraumoihin liittyviin syömisvaikeuksiin ja niiden ehkäisyyn
• Mutismiin päiväkoti- ja koulukonteksteissa
• Sijais- ja adoptiovanhemmuuteen sekä mahdollisimman terapeuttiseen arjen vanhemmuuteen
• Lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhteissa ilmeneviin pulmakohtiin ja hyvä vuorovaikutuksen punaisiin lankoihin
• Lapsen ja nuoren terveeseen psyykkiseen kehitykseen ja kiintymyssuhteen tukemiseen
Näiden lisäksi räätälöin monia muitakin psykologian alaan liittyviä koulutuksia tilaajan tarpeen mukaan esimerkiksi työhyvinvointiin, mielenterveyteen ja parisuhteeseen liittyen. Olen kehittänyt työhyvinvoinnin edistämismallin työuupumuksen tunnistamiseksi ja ehkäisemiseksi työskennellessäni aikanaan perheneuvolassa, mutta mallia voi soveltaa missä tahansa työyhteisössä. Työhyvinvointiin liittyvissä koulutuksissa voidaan tarkastella joko yksilö-, vuorovaikutus-, työyhteisö tai yhteiskunnalliseen tasoon liittyviä näkökulmia tai kaikkia näitä yhdessä.